Interview Theo van Geffen
September 2021
1. Theo van wanneer tot wanneer heb je geraced en in welke klasses was dat?
Ik heb geraced van1967 tm 1979 in de klasse 50cc en 125cc. Maar ik heb ook 1 keer de 24 uur van Oss gereden op een 750cc Triumph Trident. Dat was in het jaar 1970.
2. Wat trok jouw zo aan in de racerij?
De techniek van de motor boeide mij en natuurlijk de sport van het racen.
3. Was het racen goed te combineren met je dagelijks werk?
In het begin wel, maar later werd het wel wat moeilijker. Je was nooit thuis, overdag werken en dan snel naar huis, eten en weer weg om de motors klaar te maken. Mijn vrouw zorgde voor het huishouden, de kinderen en dat de caravan weer klaar stond om in het weekend te gaan racen.
4. Wat zijn je best behaalde prestaties?
Ik ben 5 x Nederlands kampioen bij de 50cc A klasse geweest. Dat was nog bij de N.M.B in het jaar 1969, 1970, 1972, 1973 en 1974. Later ben ik bij de KNMV gaan rijden en ben daar ook nog 3 keer Nederlands Kampioen geworden. De eerste titel was bij de 50cc INT in1975. (gelijk het eerste jaar bij de K.N.M.V.) En in datzelfde jaar ook de NK titel bij de 125cc NAT. En tot slot werd ik Nederlands kampioen bij de 125cc internationaal in het jaar 1977.
5. Was je alleen coureur of sleutelde je ook?
In het begin was ik coureur en monteur en mijn vader hielp met het sleutelen. later deed ik alles alleen en maakte ik zelf de motors klaar.
6. Wat was de fijnste fiets waar je op gereden hebt en waarom vond je die het fijnste?
Mijn Kreidler met zelfgebouwd frame 1974/1975, ik vond hem het fijnste omdat hij heel goed stuurde en nooit problemen gaf.
7. Wat was je lievelingscircuit?
Het oude Assen vond ik het fijnste circuit om te rijden. Dit kwam ook door de verkanting in de bochten en ook de grip in de regen was daar erg goed. Dit bij elkaar maakte het voor mij het fijnste circuit om op te rijden.
8. Wie was je meest gerespecteerde tegenstander?
Bij de NMB was dat Ed Loers en later bij de KNMV was dat Cees van Dongen. Van Cees heb ik veel geleerd, zowel bochtentechniek als sleutelen. Hij was heel interessant om te volgen en te kijken hoe hij alles deed.
9. Hoe wist je het finacieel allemaal rond te breien want racen is een dure bezigheid?
In het begin met hulp van mijn ouders en enkele kleine sponsors. Later moest ik alles zelf betalen met hulp van sponsors en enthousiaste supporters.
10. Had je met meer geld betere prestaties kunnen behalen?
Dan had ik misschien wel GrandPrix kunnen gaan rijden.
11. Wat is het meest komische wat je in de racerij meegemaakt hebt?
Mijn eerste race in Heeswijk (1967) Stond opgesteld voor de eerste training en toen ik de baan op wilde werd ik tegen gehouden ! Ik zat in mijn spijkerbroek op de motor! (wel met helm, laarzen en handschoenen) Dat mocht dus niet ! Heb voor de tweede training een leren overall geleend
van Harrie vd Kruijs. Iets te groot, maar toen mocht ik wel trainen.
12. Wat was het dieptepunt tijdens je motorsport carriere?
Mijn crash tijdens de TT Assen in 1979 in de 125cc klasse. Door een klapband (achter) in de eerste ronde. Met verschillende botbreuken in het ziekenhuis beland.
13. Wat was de reden om te stoppen met racen?
Ik wilde er meer voor mijn gezin zijn. Was altijd weg om te racen en te testen.
14. Als je terug kijkt op je motorsport carriere ben je dan tevreden of had het anders gemoeten?
Zeer tevreden, 8 x kampioen in 12 ½ jaar.
15 Had je daarna nog voordeel van je bekendheid als coureur?
Niet als coureur maar wel als technische man. Heb voor verschillende coureurs gewerkt. En later ook voor Yamaha in de cross. Met onder andere John vd Berk die later twee keer Wereldkampioen is geworden: 1987 -125cc en in 1988 – 250cc.
16. En wat doe je nu in het dagelijks leven?
Ik ben nu gepensioneerd en als hobby doe ik nog motoren repareren. Liefst 2 takt!
17. Hoe kijk je tegen de hedendaagse racerij aan?
In Nederland zijn bijna geen races meer. Alleen Assen en waar moeten ze het leren met een paar wedstrijden per jaar?
18 Heb je nog tips voor de aankomende Nederlandse talenten?
Probeer zoveel mogelijk kilometers te maken!
19. Als je zitting had in de Dorna en/of Irta wat zou je dan het liefst veranderen?
Terug naar de 2 takt en lichtere klasse voor de starters (beginnelingen)
Theo, bedankt voor dit interview.
Ben Looijen
Bazzer.nl